Inmiddels is er een overschot aan internet providers die verschillende diensten aanbieden. Doordat er zoveel aanbod is kan het soms een doolhof lijken om de beste internetprovider te treffen voor jouw situatie. Ben je niet tevreden over je huidige internetprovider dan kun je de keuze maken om over te stappen. Maar wanneer doe je dit en waarom zou je overstappen? Dit lees je verder in onderstaand artikel.

Overstap redenen

  • Een andere internetprovider biedt betere voorwaarden
  • Lagere tarieven
  • Snellere internetverbinding
  • Verbeterde klantenservice
  • De alles in 1 pakket die je graag wilt is voordeliger.
  • Een alles in 1 pakket kan soms leiden tot een lager tarief dan wanneer je verschillende contracten afsluit.
  • Probleemloos overstappen

Internetproviders hebben met de overheid afgesproken om het overstappen makkelijker te maken voor de klant. Je nieuwe provider zorgt er voor dat alles geregeld wordt omtrent het opzeggen van je huidige telefonie en internet abonnement. Deze service word de overstapservice genoemd. Deze service garandeert probleemloos overstappen voor de juiste datum. Hiermee wordt voorkomen dat je een dag zonder internet of televisie zit.

De providers die de overstapservice aanbieden zijn: Tele 2, Ziggo, Online.nl, Telfort, Kpn, Vodafone en XS4ALL.

Gebruik maken van de overstapservice of zelf opzeggen?

Je kunt het beste de overstapservice gebruiken als:

  • Je huidige provider de overstapservice ondersteunt
  • Je een abonnement aanvraagt op hetzelfde adres waar je huidige provider de diensten levert.
  • Je neemt tenminste de dienst internet af bij je huidige provider
  • Wanneer kun je het beste je abonnement zelf opzeggen:
  • Als je huidige provider de overstapservice niet ondersteund.
  • Wegens verhuizing neem je een nieuw abonnement
  • Er nog geen glasvezel is aangelegd maar je wel de overstap naar glasvezel wilt maken
  • Naast je huidige aansluiting wil je er nog een abonnement bij hebben
  • Je wilt de diensten van je huidige provider maar gedeeltelijk opzeggen

Mocht het tevens zijn dat je provider er niet bij staat, dan zul je het overstappen zelf moeten regelen. Pas als je een bevestigingsbrief ontvangen hebt kun je je oude abonnementen opzeggen. Heb je een alles in 1 pakket? Zorg er dan voor dat het duidelijk is dat je je huidige telefoonnummer wilt behouden. Mocht je gebruik maken van ADSL of Glasvezel geef dan duidelijk aan dat dit behouden mag blijven.

Extra controleren

Lees altijd goed de voorwaarden door van je huidige abonnement, en controleer wat de looptijd is. Het kan namelijk zijn dat je contract stilzwijgend met een maand wordt verlengd. Dit kan alleen stopgezet worden als je het zelf opzegt. Ziggo schijnt een minimale contractsduur van een maand te hebben.

Ga goed na wat het opzegtermijn is van je huidige provider. Mocht het zo zijn dat je provider het abonnement stilzwijgend heeft verlengd dan geld er een opzegtermijn van maximaal een maand. Op de dag van opzegging gaat de maand direct in. Het is niet toegestaan dat de provider de opzegtermijn koppelt aan een kalender of contractmaand.

Denk erover na of je je huidige telefoonnummer wilt behouden, deze kan bijna in alle gevallen worden meegenomen. Het e-mailadres wat je van je provider gekregen hebt raak je wel kwijt. Wil je niet steeds van e-mail veranderen kies dan voor Outlook of Gmail. De providers hebben een informatieplicht. Wanneer er voorwaarden wijzigen zijn ze verplicht dit vier weken van tevoren te vermelden aan je. Als de wijziging nadelig blijkt te zijn heb je het recht de overeenkomst kosteloos te beƫindigen.

Lees alle voorwaarden en regels goed na om tot een zorgeloze overstap te komen. Handig artikel: Makkelijk en snel je tv en internet vergelijken